• MPC

Sådan sælger du dig selv på et globaliseret arbejdsmarked

Den maritime industri er ægte global, men det er den ikke ene om. Også i IT-branchen skal man konkurrere om opgaverne og stillingerne med dygtige mennesker fra hele verden. Her giver IT Management Konsulent, Kristian Sørensen, et bud på, hvordan du konkurrerer på værdiskabelse i stedet for løn.


Uanset om du er skibsfører, Technical Superintendent eller Offshore Installation Manager er du i konkurrence med dygtige folk fra hele verden. For at klare sig er det derfor afgørende at kunne synliggøre den værdi du skaber for en arbejdsgiver.

Kristian Sørensen forklarer, hvorfor dét er særlig vigtigt i en globaliseret branche:

- Hvis man vil sælge sig selv i et globaliseret marked, hvor priserne på arbejdskraft spænder vidt, og samtidigt øge chancen for at klare sig godt, eller ekstraordinært godt, skal man være i stand til at gennemskue og kommunikere den værdi, man skaber eller bidrager til at skabe, siger han.

- I Danmark er hele vores samfund bygget på forestillingen om, at man arbejder fra 8-16 og får en bestemt betaling for det. Det er nogle rammer, som langt de fleste har svært ved at komme ud over mentalt, men det er ikke desto mindre nødvendigt.

- Hvis vi ser på et givent job, har vi en forestilling om lønniveauet. Og lønmæssigt står vi ”dyre danskere” svært på et globalt marked. Skal vi vinde globalt, må vi derfor kunne konkurrerer på en lang række parametre, der blandt andet omfatter kompetencer (både de hårde og de bløde), kvalitet, fleksiblitet, leverancesikkerhed og compliance. Din løn vurderes af arbejdsgiver ud fra bl.a. disse parametre og markedsprisen for rollen.

- Hvad de færreste indser er, at prisen også ubevidst holdes op mod den værdi, der skabes ud fra ovennævnte parametre. For langt de fleste købere af arbejdskraft sker det dog ikke bevidst, men ud fra ren mavefornemmelse.

Uanset om man er IT-konsulent eller maskinmester, der søger job i en maritim virksomhed, skal man være i stand til at synliggøre værdien af sit bidrag til organisationen, forklarer Kristian Sørensen.

- Kan man det, opnår man to ting. For det 1.: jo mere værdi du synliggør, jo mere attraktiv er prisen, altså din løn, for arbejdsgiveren - også selvom dine lønforventninger måtte være relativt høje. For det 2. demonstrerer du samtidig din ekspertise og forretningsindsigt overfor arbejdsgiveren.

Din værdi skal frem i lyset

- Punkt 1 er