Debat om samfundkontrakten og hvor dansk skibsfart skal sejle hen

I et nyligt debatindlæg i Berlingske Tidende stiller tre debatører spørgsmålet: " Får vi som samfund tilstrækkeligt udbytte af den støtte, der nu er ydet i mere end 30 år?" og henviser til den støtte samfundet har ydet rederierhvervet gennem først DIS og siden udvidet med tonnageskatteordningen. En både relevant og interessant debat, hvis den angribes med en ambition om at fremtidssikre det maritime erhverv i Danmark.





Hvorfor har ingen sat spørgsmålstegn ved, om det er fornuftigt at fortsætte med milliardstøtten, når beskæftigelsen er faldet med mellem 40.000 og 50.000 personer og beskæftigelse af dansk arbejdskraft på skibene med ca. 50 procentpoint?

Hvad er det værd at have skibe under dansk flag stort set uden danske søfolk ombord? Og hvorfor fortsætter man støtten, når formålet, som oprindeligt var baggrunden for DIS, er milevidt fra at være opfyldt? spørger Kurt Rye Damkjær (kaptajn og tidligere rektor for Svendborg International Maritime Academy, SIMAC). Niels Tolstrup (shippingmand og ejer af Strategic Advising) samt Ole Ingrisch (konsulent og tidligere havnedirektør i Esbjerg) i en kronik 13. juli 2020 i Berlingske Tidende.


Læs kronikken her: