• Maritime People Club

Sommer-refleksioner med Jesper Lok: Har coronaen gjort os bedre til at samarbejde?

Bliver de fysiske møder afløst af virtuelle? I hvilket omfang kommer vi til at arbejde hjemmefra og hvordan ser det ud med forretningsrejser i fremtiden? Vi har spurgt Jesper Lok, der er professionel bestyrelsesformand og tidligere formand for Regeringens Maritime Vækstteam.


I det første interview fokuseredes på, hvordan en ny balance mellem effektivitet og robusthed tager form som en konsekvens af, at virksomhederne må gentænke deres supply chains og value chains.

Her i anden del ser vi på, hvordan vi samarbejder - både internt i virksomhederne og med vores kunder og samarbejdspartnere. Hvordan har vi samarbejdet under krisen? Hvad vil vi tage med os - og hvor har vores adfærd ændret sig permanent?

Del 2: Har coronaen gjort os bedre til at samarbejde?

Jesper Lok:

- På de interne linjer, som vel er det, der præger vores hverdag mest, kommer vi til at arbejde anderledes. Her taler vi om distancearbejde, virtuelle møder og rejseaktivitet, og jeg er næsten sikker på, at der bliver lidt mindre rejseaktivitet i fremtiden. Vi har vel lært, at der er en række møder, der rent faktisk godt kan afholdes, uden at man mødes fysisk?

Jesper Bonde:

- Ja, og det spændende er, hvorfor. Jeg tror der er flere grunde: Der er jo møder, hvor man ligesom signer af på beslutninger, og det kan man lettere og måske mere effektivt gøre på Teams eller Zoom. Og så er der møder, hvor man skal sætte sig ned og kigge hinanden i øjnene og snakke om strategi, udvikling og personlig udvikling. Det man siger med ord udgør jo kun 10-15 procent af hele kommunikationen, hvor resten består af tonefald, kropsholdning og alt muligt andet.

Jesper Lok:

- Ja, og det jeg tror, der kommer til at ske er, at vi bliver mere disciplinerede omkring vores møder. Vi kommer til at være mere disciplinerede omkring at forstå om et møde er sådan et “tjek-af-møde” - fx et performance review; en regnskabgennemgang og lignende - eller er det et møde, hvor vi skal sidde sammen og drøfte og perspektivere over forskellige ting.

- Nu er vi jo blevet verdensmestre i Teams og Zoom og Skype, og jeg må sige, at det er et utroligt godt medie til, på relativt kort notits, at få folk samlet alle mulige steder, hvilket kan være svært, hvis man fysisk skal træde sammen. Det er effektivt i forhold til en konkret dagsorden og derfor tror jeg, at det vil vi se mere af. Der er dog også nogle møder, fx strategigennemgange, hvor man taler organisation og struktur og sådan nogle ting. Der er det nu meget rart, at man kan kigge hinanden i øjnene og se; hvor er vi allesammen på det?

- Men det vil være mit bud, at Teams og Skype i endnu højere grad, kommer til at erstatte et almindeligt telefonopkald, fordi det er meget effektivt ikke bare at lytte til hinanden, men at man rent faktisk også har øjenkontakt.

Jesper Bonde:

- Det var faktisk sådan, vi skabte Maritime People Club. Det var midt under corona-krisen, hvor vi slet ikke kunne mødes. Også vedtægterne blev udviklet og diskuteres på virtuelle møder og endeligt signet af elektronisk med NEMid.

Jesper Lok:

- Ja, det kan jo lade sig gøre.

Jesper Bonde:

- Jeg synes også, at jeg har set en tendens til, at man kan få løsnet lidt op for empowerment - altså, at der nu er ting, der kan ske uden, at CEO'en eller afdelingsdirektøren er nødt til at være tilstede. Det har presset nogle beslutninger nedad i organisationen og rejst spørgsmålet: hvorfor er det egentlig, at vi flyver topcheferne ind hver gang?

Jesper Lok:

- Det tror jeg er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Det handler om, hvor relativt centraliseret man er i sin tankegang og hvordan godkendelsesprocesserne ligger, men det kan da godt være, at sådan noget som corona-situationen også bløder op for det. Hvis der er mindre fokus på, at man fysisk skal være tilgængelig, så kan det godt være, at man også kan træffe beslutninger på andre måder.

- Men jeg tror, at den største forandring rent faktisk bliver, at vi kommer til at have langt mere fokuserede møder, og være meget mere disciplinerede omkring, hvad man gør på de forskellige møder.

Jesper Bonde:

- Og så er der jo mange, der taler om muligheden for at arbejde hjemme? Jeg mindes min tid i MAERSK, hvor jeg prøvede at arbejde hjemmefra for en 9-10 år siden - fordi jeg havde et eller andet konkret jeg skulle have ordnet - så sagde VP’en derude: “Nå…Bonde? Skal du skrue IKEA-reoler op?” Den kommentar tror jeg ikke var kommet på samme måde i dag.

Jesper Lok:

- Nej, det tror jeg også er fuldstændigt korrekt. Det at arbejde hjemme i dag er jo ikke det samme, som det var at arbejde hjemme for 10-15 år siden. Dengang var der nok lidt mere ”halv feriedag” over det, og man var lidt mere kritiske overfor, hvad er det egentlig, vi åbner op for her? Jeg tror, at der er sket et par ting siden da. For det første er der sket noget teknologisk, der gør, at du nu kan arbejde fuldstændigt hjemmefra i mange, mange sammenhænge. Vi har jo fået digitale platforme, fil-sharing systemer og meget andet, som vi ikke havde for 10-15 år siden og som gør, at der i grunden ikke er noget jeg ikke kan få adgang til herhjemme. Det er en helt anden måde at arbejde på.

- En anden ting er, at vi som mennesker også har lært at arbejde hjemmefra. Der er ingen forskel og der er ikke nogen, der lige smutter et eller andet ærinde, for det er en arbejdsdag ligesom alle andre arbejdsdage. Den foregår bare hjemme og den sparrer os en masse tid og rejseri. Alle kan se værdien i det.

Jesper Bonde:

- Der er vel også noget med work-life-balance? Når man så har sådan en dag, hvor håndværkeren kommer og man reelt har brug for at være hjemme fra klokken 8 til 8:30 - så kan man have sin arbejdsdag bagefter. Og når man ikke at blive færdig med det man skulle, når den normale arbejdsdag er ovre, så klapper man bare laptoppen op igen om aftenen og får det sidste klaret.

Jesper Lok:

- Det er der slet ingen tvivl om. Hvis man kan arbejde bare et par dage om ugen derhjemme? Tag børnenes skoleferie som jo varer 6-7 uger, hvor de fleste forældre jo kun har 3 ugers sommerferie - hvad gør ungerne så de resterende uger? Hvis der kan være en forælder hjemme tre dage om ugen - i hvert fald fysisk hjemme, selv om han eller hun sidder og arbejder - så kan man langt bedre få det hele til at hænge sammen. Så jeg er enig med dig. Der er en masse kvalitet for familier og individer i det her, og det er jeg helt sikker på, at vi kommer til at holde fast i.

Jesper Bonde:

- Måden at servicere kunder på har også ændret sig. I Wärtsila, hvor jeg kommer fra, kunne vi ikke sende servicefolk ud på skibene. Enten ville kunden ikke have dem om bord, fordi det var en sikkerhedsrisiko for dem, eller også kunne vi simpelthen ikke få dem i transit derud. Og hvad gør man så?

- Skibene blev jo ved med at sejle og vi blev nødt til at blive ved med at servicere dem. Det vi gjorde var at tage nogle digitale produkter, vi enten allerede havde, eller som vi havde under udvikling, og lagde dem sammen til en ny pakke og sagde, at det er nu måden vi kan servicere på.

Jesper Lok:

- Og kunderne var ligepludselig parate til at omfavne det nye med en helt anden iver, end man var vant til, hvor de måske var lidt mere skeptiske.

- En anden ting, jeg osgå har set i den her periode er, at man bliver bedre til at lægge vægt på at have gode samarbejdspartnere. En af de virksomheder jeg har med at gøre, og som blandt andet samarbejder med Wärtsila, har haft stor glæde af at kunne trække på vores kritiske samarbejdspartnere til at assistere rundt omkring i verden.

- Vi har jo haft udfordringer med at få sendt folk fra Europa til Østen, til værfter i både Kina og Singapore blandt andet på grund af karantæneperioder. Der har Wärtsila og andre allerede haft folk på plads, og dem har vi kunnet trække på. Der har været en gensidig villighed til, at man hjælper hinanden i den her periode.

- Det tror jeg heller ikke stopper på den anden side af coronaen, da man har set værdien i at kunne reagere meget hurtigere og være meget tættere på hinanden som forretningspartnere.

Læs med, når vi over de kommende dage deler Jesper Loks bud på, om coronaen har gjort virksomhederne bedre til at træffe hurtige beslutinger, og hvordan de kan forberede sig på de kriser, der i fremtiden risikerer at ramme deres forretning fra den ene dag til den næste.

Kontakt

Maritime People Club

Dronningens Tværgade 7,

Gårdhus 2

1302 København K

mail@maritimepeople.dk

Telefon: (+45) 21 42 13 06

WhatsApp: (+45) 21 42 13 06

  • Facebook
  • LinkedIn - sorte cirkel